Att skapa en bra meny

 

På en restaurang måste det finnas en meny för att gästerna ska kunna veta vad som går att beställa. Menyn bör vara välkomponerad och det bör finnas någon sorts röd tråd. Men hur skapar man den bästa menyn?

Vilka rätter ska vara på menyn?

Man bör fundera över vilka rätter som egentligen ska vara på menyn. Om man driver en kinesisk restaurang kanske man inte erbjuder pizza och falafel. Har man en vegansk restaurang passar en blodig entrecôté inte in på menyn. Ofta kan man avgöra några av de rätter som passar in på menyn bara genom att se till restaurangens tema.

Tänk på allergiker och barn

När man skapar menyn är det också viktigt att ta hänsyn till barn och allergiker. Är det en familjerestaurang blir det här ännu viktigare för att alla ska kunna äta på samma plats. Allergivänliga rätter kan man ofta skapa genom att använda till exempel laktos- eller glutenfria ingredienser för personer med celiaki och intolerans, eller genom att utesluta vissa tillbehör.

När det gäller barn kan det vara klokt att ha lite mer barnvänliga rätter. Inte alla barn uppskattar mer sällsynta grönsaker eller kryddningar. Då kan vanliga pannkakor, en kokt korv med pommes eller lite köttbullar uppskattas.

Meny på flera språk

En större restaurang bör kunna erbjuda en meny på flera språk. Man kan inte begära att alla världens språk ska finnas, men ofta finns i alla fall en separat meny på engelska att tillgå. Även vinlista och andra dryckesmenyer brukar finnas på engelska. På mindre restauranger saknas i regel meny på andra språk helt, eller så är det bara rättens namn som finns på annat språk.

Provsmaka rätterna

När restaurangen ska sätta ihop sin meny är det viktigt att förrätter, huvudrätt och efterrätt går ihop på något sätt. Att smaka av de olika rätterna är alltså klokt. Det är också då man märker om man kan ändra kryddningen i en sås, panering eller om det finns ett annat tillbehör som kanske passar bättre till en viss rätt.

Det skadar inte att låta även resten av restaurangens personal smaka på rätterna. Då blir det lättare för till exempel serveringspersonalen att rekommendera en dryck, och om gästen frågar vad en rätt smakar bör personalen också kunna informera om det. Då gör man ett ännu bättre intryck.